חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אושר תקציב העירייה לשנת 2022

התקציב יעמוד על 2.5 מילארד שקלים. על הפרק: הגדלת תקציב החינוך, האירועים והפיתוח. חברי המועצה טרחו להגיע אחרי היעדרות ממושכת, סהר תקף: "לחם ושעשועים" | מילן מועלם

מועצת העיר אשקלון אישרה אמש את תקציב העירייה העומד על כ-2.5 מיליארד שקלים.

בפתח הישיבה אמר ראש העיר, תומר גלאם: "גם בשנת התקציב הבאה נמשיך לקדם שורה של פרויקטים משמעותיים לעיר אשקלון ונעצב את המחר בכל התחומים, כפי שעשינו עד כה. מרבית הפרויקטים הינם פרויקטים מחוללי מפנה בעיר, שיחזקו את מעמדה של אשקלון ויציבו אותה בשורה הראשונה של הערים הגדולות והמפותחות בישראל".

כמעט כולם בעד. צילום: אלדד עובדיה

עוד הוסיף ואמר ראש העיר: "שנת 2022 תהיה שנה שבה העיר אשקלון תזנק קדימה ותמשיך להיות מקום מגורים מועדף על עשרות אלפי משפחות חדשות. אנו צופים בגאווה גדולה בביקוש האדיר למגורים בעיר ועושים כל שניתן כדי שהתושבים הקיימים וגם החדשים ייהנו משירותים עירוניים ברמה אחרת. אני רוצה להודות לעובדות ועובדי העירייה על המסירות, המקצועיות ועבודה יוצאת דופן למען תושבי אשקלון ולכם, חברות וחברי המועצה, על שיתוף הפעולה בעבודה הנעשית לכל אורך השנה לטובת תושבי אשקלון. יחד, אנחנו מעצבים את המחר".

חברי מועצת העיר שמרבים להיעדר מישיבות מועצה, הפתיעו והגיעו אמש לאישור התקציב ושיבחו את עשיית ראש העיר ואגפי העירייה. מי שיצא נגד התקציב היה חבר האופוזיציה איתי סהר שאמר: "זה לא תקציב – זו הפרת אמון. לעמדת האופוזיציה לא רק שאין מקום לחגיגות, אלא שמדבור בתקציב שפוגע באמון בין הנהלת העיר לבין התושבים וכולל הפרת הבטחות סדרתית שניתנו באופן מפורש בישיבות המועצה בתחומי הספורט וההגנה על חסרי ישע במסגרות העירוניות".

התקציב במספרים:

תקציב העירייה לשנת 2022 עומד על כ-2.5 מיליארד ₪ כאשר התקציב השטוף הינו 1.1  מיליארד ותקציב הפיתוח הינו 1.2 מיליארד.

תקציב החינוך השנה זוכה להגדלה משמעותית של כ-53 מיליון שקלים לעומת השנה הקודמת ועומד השנה על 460 מיליון שקלים, כ-20% מסך התקציב הכללי.

עוד יוקצה תקציב לשירות הפסיכולוגי: מיפוי גנים וכיתות בבתי ספר לאיתור תלמידים המגלים קשיים רגשיים, התנהגותיים ולימודיים, איתור וטיפול בקשיים העולים כתוצאה ממגיפת הקורונה ומבצע שומר חומות.

בחינוך המיוחד יצומצם מספר התלמידים המוגשים לוועדות זכאות ואיפיון בגני הילדים ובבתי הספר העל יסודי.

בשלבי תכנון נמצאים 33 גני ילדים חדשים ברחבי העיר, בית ספר יסודי חדש בשכונת הסיטי, בית ספר יסודי רמב"ם החדש ובית ספר יסודי ועל יסודי חדש מעיין חיים ושלום בנות. בנוסף, שדרוג ישיבת צביה, מעבדות ואודיטוריום במקיף א', הרחבת בית הספר חמ"ד ברנע והרחבת בית הספר היסודי פסגות ל-24 כיתות.

בשלבי הקמה נמצאים בית הספר לחינוך ימי, 14 גני ילדים חדשים ברחבי העיר, מרגש ספורט כולל תאורה במקיף ו' וביצוע שלבים ב'+ג' בבית הספר היסודי הרצוג. בנוסף, הקמת מתחמי בתי הספר אמנויות וחמ"ד מדעים, ביצוע שלבים ה'+ו', מעבדות ואודיטוריום במקיף ו' והקמת מעונות יום בשכונות ברנע, נאות אשקלון והרצוג.

לראשונה ועל מנת להיערך לצפי גידול האוכלוסייה בעיר, בין יתר הדברים, הוכנה תוכנית חומש במינהל הרווחה והשירותים החברתיים. התוכנית נותנת מענה לקליטה מיטבית של תושבים חדשים, הקמת מרכז עוצמה ומיצוי זכויות עירוני, מערך כוננות 24/7 של עו"סים באמצעות המוקד העירוני, מיפוי עירוני למסגרות חינוכיות מלידה ועד גיל 3 והתנעת תוכנית לאומית לטיפול באזרחים ותיקים.

כמו כן, במהלך השנה ייפתח מרכז העצמה ומיצוי זכויות עירוני שמטרתו הנגשת מידע זמין ומקצועי בתחום מיצוי זכויות לכלל תושבי העיר באמצעות מתנדבים ואנשי מקצוע מעולם המשפט, האקדמיה ועוד; עוד ייפתח מרכז יום תמר החדש שנמצא בשלבי בנייה מתקדמים ותקודם הקמתו של מעון יום בשכונת אגמים כמרכז טיפולי לפעוטות בגילי חצי שנה עד שלוש עם צרכים מיוחדים. המרכז יכלול מעון יום שיקומי, רגיל ויחידות טיפוליות.

בנוסף, צפוי תכנון של ב' במרכז הרב תכליתי, הקמת תחנה לטיפול זוגי ומשפחתי שתפעל במרכז הורים וילדים באשקלון, שדרוג מרכז השיקום והמפעלים המוגנים עבור לקויי ראייה ואוכלוסיית השיקום ושיפוץ המועדון לאוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה.

על פי התקציב, בשנת 2022 תקדם העירייה עוד שורה של פרויקטים בתחום התחבורה, פרויקטים שרובם ככולם נועדו להקל באופן משמעותי על התנועה בעיר ולהפחית את העומסים בכבישים, בהם: תכנון התחנה המרכזית החדשה לצד פתיחת מסוף רמז החדש; הקמת חניונים ברצועת החוף בהם תושבי אשקלון ייהנו מחניה חינם וסלילת שבילי אופניים חדשים לאורך רחוב ההסתדרות; סלילת כבישים והקמת מעגלי תנועה: ברחובות, התחיה-המסגר, התחיה-הנגר, הטייסים-מודיעין, מונטיפיורי-טרומפלדור, אוסישקין, שדרות התעשייה עזרא יסודי, שפינוזה-גרופר-חת"ם סופר.

אחד הפרוייקטים היותר משמעותיים שאמורים לצאת לפועל השנה הוא בניית גשר האמפורות, שלושה גשרים לתנועת כלי רכב והולכי רגל שיוקמו משדרות קדש לשכונת עיר הין ויחברו בין שכונת ברנע לשכונה החדשה.

בעירייה אמרו שכבר השנה תתחיל בניית פארק הייטק  שיספק אלפי מקומות עבודה חדשים ומתקדמים לתושבי אשקלון ויהיה בסיס פורה לשיתוף פעולה בין גורמי אקדמיה, מו"פ, טכנולוגיה, עסקים ותעשייה מהשורה הראשונה בארץ ובעולם.

גם תחום התרבות ניצב השנה בחזית עם הוצאתו לפועל של אחד הפרויקטים הגדולים שנעשו בעיר בתחום, הקמת המשכן לאמנויות הבמה, פרוייקט עליו אנחנו שומעים כבר שנים רבות.

בחוף דלילה צפויה העירייה להקים בריכה אולימפית, משטח שיזוף, מרכז ספורט, חדרי כושר וחוגים, מסחר, מסעדות, מרחבים מוגנים שירותי חוף, נופש, פינות משחק ומתקני ספורט חיצוניים.

"לחם ושעשועים"

כאמור, מי שכלל לא מרוצה מהתקציב הוא חבר המועצה איתי סהר שפרסם אמש הודעה חריפה. ההבטחה הראשונה אליה התייחס סהר היתה הבטחת הנהלת העיר להביא לאישור המועצה תכנית מקיפה למניעת פגיעה בחסרי ישע במסגרות בעיר ולהכניס אותה בתקציב שאושר הערב. בחודש מאי הגיש סער למועצה הצעה לסדר להקים וועדה שתדאג לגבש תכנית מקיפה למניעת פגיעה בחסרי ישע, אך התבקש והסכים ביקשתם להסיר אותה ושמנגד הנהלת העיר תגיש תכנית כזו למועצה ותעביר אותה בתקציב. אך תכנית כזו אינה מוזכרת בספר התקציב וגם אינה מתוקצבת בו. ההבטחה השניה היתה להעמיד סכום של 500 אש"ח למחלקת הספורט עבור ספורט יחידני.

סהר הזכיר כי "התקיימה ישיבה על תמיכות. אמרתי לכם איך יכול להיות שהתמיכות בספורט הקבוצתי הן כאלה, ואין מסלול מקביל לספורט היחידני. גם מניתי בפניכם את הענפים: גלישת גלים, אומנויות לחימה כולל סייף וטניס. אתם התייבתם לשים 500 אלף ₪, ואתם נקבתם בסכום לא אני, ונקבתם בשם של המחלקה לספורט.אין 500 אלף שקלים כאלה בתקציב הזה. הבטחתם, אבל מה שנקרא – לא הבטחתם לקיים".

איתי סהר. צילום: ראובן קפוצינסקי

סהר סיכם: "אם אנחנו מאשרים את התקציב ככה, יש לזה משמעות אחת: שכנראה מילה אצלכם זו לא מילה, וכנראה הבטחות אצלכם זה על הקרח, וכנראה לתושבי אשקלון אין על מי לסמוך. אלה הבטחות שלכם. אם אתם לא אוהבים מה שאתם רואים במראה זה שלכם לא שלי. אתם הבטחתם. אני קורא לכם לפזר את הישיבה ולמשוך את התקציב ולתקן מה שאתם התחייבתם שיהיה כלול ולהחזיר את זה לישיבה נוספת".

סהר ציין כי על אף העיסוק הרב בשנה האחרונה בנושאי איכות הסביבה והפגיעה הקשה בחייהם ובבריאותם של התושבים מפעילות המזהמים בדרום העיר, התוספת לנושא זה בתקציב העירוני היתה דלה וכמעט חסרת משמעות, בדמות קול קורא על סך מיליון ₪ לחינוך סביבתי וכן תוכנית לטיפול בזיהום ים אשר נכתב בתקציב כי תתוקצב, אך לא תוקצבה כלל. "על מה נחנך אותם? (את ילדי העיר) שאנחנו נותנים לבעלי אינטרס להרעיל אותם?"

גם בנושא התחבורה ותאונות הדרכים לא הוסף תקציב לטענת חבר האופוזיציה. למעשה, ציין סהר, התקציב נחתך בחדות: "שנה אחרי שנה אנחנו מצטיינים גם בתחלואה, אבל גם בתאונות דרכים", "בעיר מוצפת פקקים עם הסדרי תחבורה חמורים ומסוכנים, תקציב התחבורה ירד ממאה וארבעים מיליון שקלים, לתשעים מיליון שקלים". לטענת סהר הצמתים שסומנו לטיפול אינם הצמתים המסוכנות של אשקלון על פי נתוני המשטרה ויש לתעדף את הטיפול בצמתים המסוכנות לאורך ציר בן גוריון, שעל פי נתוני המשטרה מהוות מוקדים לתאונות דרכים ולנפגעים.

התקציבים שעלו מצביעים, לדברי סהר, על סדר העדיפויות האמיתי בתקציב העירוני: בין התקציבים שטיפסו בחדות ניתן למנות את תקציב הגינון שזינק בשנתיים בלמעלה מעשרה מיליון שקלים, על אף שלא נלקח בחשבון התקציב איכלוס השכונות החדשות ולמעשה לא נוספו שטחים ירוקים לעיר.

בנוסף, עלה תקציב האירועים לעשרה מיליון שקלים מחמישה מיליון שאושרו בתקציב 2021. על כך אמר סהר: "זו כלכלת בחירות רבותיי. ובכל פעם שאתם תגידו "ערב טוב אשקלון" ותתנו מאתיים אלף לסטטיק ובנאל ושלוש מאות אלף לעומר אדם תזכרו שהערב טוב אשקלון הזה זה על חשבון הנוער שלנו, והילדים שלנו, שרוצים להצטיין בספורט, שרוצים להגיע להישגים בגלישה ובלחימה ואתם לוקחים את זה מהם רק כדי שתוכלו להגיד ערב טוב אשקלון"

סהר סיכם: "אירועים, גינון ודוברות. יש לזה שמות. זה נקרא "לחם ושעשועים, קוסמטיקה ותעמולה". זה מה שגדל וכל השאר מוזנח. וזה התקציב העירוני לשנת 2022 בהצגתו האמיתית".

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

התקציב יעמוד על 2.5 מילארד שקלים. על הפרק: הגדלת תקציב החינוך, האירועים והפיתוח. חברי המועצה טרחו להגיע אחרי היעדרות ממושכת, סהר תקף: "לחם ושעשועים" | מילן מועלם
דילוג לתוכן