בעוד מספר ימים יגיע לקיצו החופש הגדול ו-35,847 תלמידות ותלמידים בגני הילדים, בתי הספר היסודיים ובתי הספר העל יסודיים יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ד. עבור 2,516 מהם, מדובר ביום מרגש במיוחד בו הם יעשו את דרכם הראשונה בכיתה א'.
בשנת הלימודים הקרובה, יפעלו באשקלון 32 בתי ספר יסודיים, 14 בתי ספר על יסודיים, 6 בתי ספר חינוך מיוחד, 305 גנים עירוניים, גנים מוכרים שאינם רשמיים, תאגידים וגני חינוך מיוחד.
גם השנה ייהנו ההורים באשקלון מצהרונים מסובסדים במחיר הנמוך בישראל, 275 ₪ בלבד בגני הילדים ועד לכיתה ב' עד השעה 17:00. במוסדות המוכש"ר, יופעלו הצהרונים עד השעה 16:00 בעלות של 260 ₪ בלבד.
כמידי שנה, עיריית אשקלון פותחת את שנת הלימודים בברכת שנה טובה ומוצלחת לכלל תלמידיה. בהתאם לכך, גם השנה, הופק קמפיין שלטי חוצות בו מצולמים תלמידות ותלמידים תושבות ותושבי אשקלון העולים לכיתה א' יחד עם תלמידות ותלמידים העולים לכיתה י"ב תחת הכותרת: מערכת החינוך העירונית תמיד לצדכם בשנים החשובות בחיים."
כחלק ממדיניות העירייה אשר שמה לעצמה למטרה להעניק לנושא את מלוא תשומת הלב ולעודד מניעת חרמות לראשונה תקיים הרשות בשיתוף עמותת ים של חברים ערב התרמה למיגור תופעת החרם בהשתתפות אנה זק וקים בן שמעון. כל הכנסות הערב יוקדשו לפעילות העמותה.
ראש מינהל חינוך ותנו"ס, יובל זוזט: "דורות רבים משקיפים עלינו ועל מעשינו- עלינו להיות ראויים להם, בידנו הדבר לעשותו." ( יצחק נבון). בפתחה של שנה"ל תשפ"ד, אוסיף על דברים אלו ואומר כי בידו וביכולתו של החינוך לעשות, לתקן לאחד.
בימים אלו ,תפקידנו כמנהלים, כמחנכים, מנהיגים חינוכיים מקבל משנה תוקף. אנו נדרשים לחתור למאחד, לסמן לתלמידות ולתלמידים שלנו את הדרך בה ידעו כי התהליך אינו פחות חשוב מהתוצאה. לשמש עבורם מודל ודוגמא. לעודד אותם לשיח מכבד גם כשיש אי הסכמות ויותר מכך ללמד אותם לייצר איזונים. אני מאחל לכל התלמידות והתלמידים, למנהלי בתי הספר ולצוותים החינוכיים היקרים, שנת לימודים פוריה ומוצלחת!".
השנה יתווספו למערכת החינוך 18 כיתות גן חדשות ו-3 בתי ספר – יסודי עיר היין חמ"ד, יסודי עיר ימים מ"מ ומקיף בשכונת עיר היין.
בימים הקרובים יושלמו עבודות השיפוץ והשדרוג במוסדות חינוך רבים ברחבי העיר, באמצעות מינהל החינוך, אגפי תפעול, שפ"ע, הנדסה ותשתיות בעירייה:
לקראת שנת הלימודים נבנו ושופצו מבני חינוך בהיקף של כ-65 מיליון שקלים, כמפורט:
- 3 בתי ספר חדשים – בית הספר יסודי מ"מ עיר ימים, יסודי חמ"ד עיר היין ועל יסודי מקיף עיר היין.
- בית הספר יסודי חמ"ד תורני מדעים יעבור למבנה חדשני ומתקדם.
- בית הספר לחינוך וספורט ימי במבנה חדשני ומתקדם במרינה.
- בבית הספר היסודי מ"מ חדשני אגמים ובבית הספר מ"מ הרצוג יתווספו מבנים חדשים.
- 18 כיתות גן חדשות.
בוצעו עבודות שיפוצים מהיסוד בבתי הספר הבאים:
- על יסודי עירוני ב'.
- יסודי חמ"ד תורני עוזיאל.
- יסודי מ"מ נאות אשקלון.
- יסודי מ"מ נווה דקלים.
- יסודי מ"מ ארלוזורוב.
בוצעו עבודות נרחבות בבתי הספר:
- יסודי מ"מ דקל.
- יסודי מ"מ נוף ים א'.
- יסודי מ"מ נוף ים ב'.
- בית ספר המסילה.
בוצעו עבודות שיפוץ מן היסוד בגני הילדים:
- גן ברוש
- גן אורן
- גן גפן
- גן עופר א' ועופר ב'
- גן גורן א' וגורן ב'
- גן שחף
- גן גלבוע
- גן ספיר
- גן קשת
- גן ברנע א' וברנע ב'
- גן אביב
- גן היונים
בנוסף:
- הותקן מרחב למידה חדשני בבית ספר יסודי חמ"ד נווה אילן.
- הותקנו הצללות בבתי הספר יסודי מ"מ עיר היין, יסודי חדשני אגמים, יסודי חמ"ד מצפה ימים, חניכי הישיבות.
- הוצבו מבנים לטובת תנועות הנוער, 2 בשכונת ברנע ו-1 בשכונת שמשון.
- עבודות נוספות, בהן גינון, ניקיון וגיזומים, מתבצעות לרווחת התלמידים והתלמידות והצוותים החינוכיים.
לצד ההשקעה בתשתיות, הצטיידות ומבנים, במינהל החינוך שוקדים על הפעלתן של תוכניות פדגוגיות מתקדמות ופורצות דרך שנכללות בתוכנית הלימודים ומספקות תוכן לימודי משלים:
הגיל הרך – לידה עד גיל שש-
- גנים בראי הגן העתידי – ילדי הגנים ייהנו מתפיסה ייחודית וסביבה תומכת. כך שכל ילד יביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בו ותתאפשר לו היכולות להתנסות, להתגרות, לנוע ולהתפתח הגנים יפעלו על פי – 4 מודלים (אידאולוגי, למידה במרחבי היום, תנועתי תחושתי, יזמות וחדשנות).
- תוכנית "פסיעות" לקידום למידה רגשית חברתית – S.E.L למידה רגשית-חברתית מאפשרת לתלמידים לפתח חוסן ותחושת משמעות ושייכות ומתוך כך לשגשג ולהצליח. היא מסייעת לפרט להבין את רגשותיו ולנהל אותם, להציב מטרות ולהשיגן, לקבל החלטות אחראיות ואכפתיות, לטפח רגישות לאחר וליצור קשרים חברתיים חיוביים.
- לימודי אנגלית בגני החובה – התוכנית העירונית הראשונה מסוגה תימשך במסגרתה ילדי הגנים באשקלון ילמדו אנגלית בתכנית "Enjoy English". מטרת המהלך היא להכין את התלמידים בצורה טובה יותר לבית הספר היסודי ובמטרה ליצור רצף חינוכי מגן הילדים לכיתה א'.
- תכנית "רובוטק" לימודי הייטק בגני החובה – התכנית נועדה לחשוף את ילדי הגן לעולמות ההייטק, לפתח חשיבה מחשובית, אוריינות טכנולוגית ומיומנויות רלוונטיות שיאפשרו להם להיות משתתפים פעילים בסביבה עתירת טכנולוגיה. זאת, תוך טיפוח ופיתוח תחושת מסוגלות.
- תכנית "מוטורי כיף" בשיתוף מרכז הטניס והחינוך בישראל – תוכנית לפיתוח מוטורי אשר שמה דגש על חיזוק יכולות לחיים: העצמת ביטחון עצמי, שיתוף פעולה, הצבת מטרות והשגתן, פיתוח יצירתיות, משמעת וכושר ריכוז, פיתוח כישורים מוטוריים ואתלטיים החיוניים ביותר בגיל הרך.
- אילוף כלבים – הילדים יזכו לשפר כישורים חברתיים, כישורי ריכוז, סבלנות, זיקה לעולם החי ועוד יתרונות רבים בעזרת החוויה והנוכחות מול הכלב.
- המרכז למדעי הגיל הרך – ילדי הגנים ימשיכו ליהנות מפעילות ב'מרכז המדעי לגיל הרך', המשלבת את העיסוק במדע וטכנולוגיה עדכנית באופן שייצר אצלם תשתית תפיסתית שתעזור להם לבנות את מושגיהם המדעיים בהדרגה. בנוסף, יוצגו במקום תכנים מעולם החי, הצומח והדומם בצורה חווייתית ויצירתית שתגרום לילדים לגירוי אינטלקטואלי ויוביל לפיתוח החשיבה המדעית ולהקניית מיומנויות חשיבה מדעית בפרט, כמו: עריכת תצפית, השערת השערות, בדיקת השערות על ידי ניסוי, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, פיתוח יזמות ויצרנות.
- תוכנית 'מעברים ורצפים' – מטרתה יצירת רצף לימודי חברתי בין הגן לבין בית הספר היסודי ובין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים, תוך הגברת תחושת הביטחון וההמשכיות אצל התלמידים, צוותי החינוך וההורים. התוכנית מספקת תמיכה בתהליכי ההסתגלות, הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים למסגרת החדשה, העלאת המודעות והמעורבות של ההורים בשלבי המעבר והרצף החינוכי של ילדיהם, חיזוק הקשר בין מסגרות החינוך תוך איגום משאבים יישובי, חיזוק השותפויות בין המעורבים בניהול התוכנית (גננות, פיקוח, רשות) כמנוף להעצמה וצוותי החינוך.
- תוכנית מעג"ן (מערך תומך גן) – תכנית מערכתית רב תחומית לאיתור ילדים מתקשים חברתית, רגשית ולימודית. התכנית מופעלת על ידי צוות פרא רפואי (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית התפתחותית) וכוללת הדרכה לצוות ולהורים. ההרחבה בשנת הלימודים הבאה היא למעג"ן קשת – תכנית אשר נותנת מענה קבוצתי לתלמידים.
- תכנית "האתג"ר" ותכנית "פעימות"- תכנית המספקת הדרכה ביתית וקבוצתית לחיזוק תפקידו החינוכי של ההורה לילדים בגיל הרך. התכנית מתקיימת בבתי המשפחות ובמתנ"ס.
- תכנית 'ידיים' – מודל התערבותי לשילוב והעצמת הילד המתקשה באמצעות בעלי חיים. הכלים בתכנית הינם מתחום הטיפול החינוכי והם מכוונים לחיזוק רגשי והתנהגותי.
- תכנית "מיינדפולנס" שפת הקשב והקשיבות- תכנית ייחודית שמטרתה לחזק את מאגרי החוסן הנפשי של הילדים ואנשי החינוך ולהקנות מיומנויות של קשב, ויסות עצמי, הקשבה וקבלת האחר, טיפוח אוירה של סובלנות, קבלה וקשיבות בגן.
- 'דלת פתוחה' ו'ליווי התפתחותי לגני טרום חובה' – מתן מענה טיפולי לילדי הגיל הרך והוריהם.
- יוזמות משותפות עם מח' נוער לבגרות ומנהיגות חברתית – להעצמת תרומה ועשייה קהילתית כבר בגיל הרך.
- בריאות השן – הדרכה תוך גנית של ילדי הגנים לקידום בריאות הפה והשיניים. הקניית כלים המאפשרים לילד לבחור באורח חיים בריא, בדגש על שמירת הפה והשיניים. איתור ילדים הזקוקים לטיפול .
- פעילות בחווה החקלאית – "אדם ואדמה", "חריש וזרע" – התנסות לילדי גני החובה עם עבודת האדמה. הדגמה חווייתית של שלבי הפיכת הגרגר לחיטה ולבסוף לכיכר לחם.
- ספריית פיג'מה לכלל ילדי הגנים – תכנית ייחודית המהווה חלק מפרויקט לאומי לעידוד הקריאה, לטיפוח השפה העברית ולחינוך לערכים בגני הילדים. בשיתוף האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, התכנית פועלת גם במספר בתי ספר יסודיים בהתאמה לשכבות בגיל.
- תכנית חוסן – תכנית ייחודית בגני הילדים ליצירת איזון פנימי להתמודדות במצבי חירום ושגרה. המתמקדת בעיבוד החוויה, פיתוח חוסן אישי ושיקום מנגנוני התמודדות עם טראומה ולחץ ושיפור האקלים החינוכי.
- "גן בא לגן" – תכנית ייחודית לגני החובה בפארק הלאומי. בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות ומשרד החינוך. חשיפת הילדים לאתרים חשובים בעירם, למידה והנאה מפעילויות חווייתיות וייחודיות (פסיפס, שאיבת מים מן הבאר, בנייה בבוץ ועוד).
- תכנית "אור" – תכנית לצמצום פער התפתחותי, הקניית מיומנויות בסיס בתחום התקשורת, השפה ויכולת חשיבה. הכשרת הצוות וההורים לטיפול בבעיות רגשיות ובקשיים של הילד.
חינוך יסודי–
- נקודת זינוק – תכנית ייחודית לטיפוח תלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות. התכנית כוללת העשרה שפתית, העשרה לוגית ומתמטית וכן העשרה בתחום המדעים. התכנית שמה דגש על פיתוח מיומנויות חשיבה גבוהות אצל הילדים המצטיינים בכיתה ב' תוך יצירת תנאים מיטיבים בהם היכולות הגבוהות והפוטנציאל הגבוה של התלמידים יבואו לידי ביטוי מקסימלי.
- סייף סקול – תכנית עירונית הפועלת בבתי הספר היסודיים, במטרה למגר את תופעת החרם והדחייה החברתית. מבוססת על עקרונות הלמידה החברתית-רגשית ( Social Emotional Learning) , SEL בדגש על התנהגויות סיכון, תוך התמקדות מיוחדות בהיבטי החיים הדיגיטליים של התלמידים והתלמידות, שמשתנים ללא הרף: בטיחות ברשת, אוריינות, דיגיטלית ולמידה חברתית-רגשית דיגיטלית.
- חדרי שלווה – התוכנית נותנת מענה טיפולי מערכתי לתלמידים במסגרת בית הספר. מטרת התוכנית להגדיל את גורמי ההגנה ולהקטין את גורמי הסיכון ובכך לתרום להשתלבות פרודוקטיבית יותר של התלמיד במעגלי החיים. בתכנית משתתפים לפי הצורך גם הורי התלמידים.
- מיל"ת – מסגרות יום לימודיות תוספתיות. התכנית מאריכה את יום הלימודים ומעניקה מעטפת תומכת ומטפחת בדגש על תגבור לימודי והעשרתי ומהווה המשך רצף לימודי, רגשי, חברתי במוסדות החינוך לאחר שעות הלימוד, ב-13 בתי ספר יסודיים ו-5 בתי ספר על-יסודיים.
- תכנית אמירים מודל הטמעה עירוני– בשנה"ל תשפ"ד ישתתפו בתי ספר יסודיים ממלכתי וחמ"ד בתכנית אמירים עירונית. מודל זה, הינו ראשון מסוגו בארץ המקדם מצוינות עירונית. תוכנית אמירים מתמקדת בחשיפת התלמידים לתכנים ייחודיים שאינם מתוך תוכניות הלימודים, בלמידת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, בטיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית ובהקניית מיומנויות חקר, ובאופן בלתי נפרד, עוסקת התוכנית אף בתחומים החברתיים והערכיים.
- גיבורי אל – תכנית לפיתוח חוסן בקרב תלמידים במטרה למגר תופעות של דחייה וחרם חברתי. תכנית ההתערבות מקדמת פיתוח אחריות אישית וחברתית והתמודדות עם בריונות בהובלת מערך היעוץ ובשיתוף התלמידים כמובילי דעה בקרב עמיתיהם.
- פרויקט פר"ח – מערך חונכות בו סטודנטים מעניקים תמיכה לימודית ורגשית לתלמידים באמצעות חניכה קבוצתית ו/או חניכה אישית. התכנית פועלת ב-17 בבתי ספר היסודיים וכן בבתי ספר על יסודי ובתי ספר החרדי בעיר.
- פרויקט בתי ספר מנגנים – התכנית פועלת במספר בתי ספר יסודיים בעיר במסגרת התכנית התלמידים לומדים נגינה בקבוצות קטנות לצד הקמת תזמורת שתייצג את בתי הספר המשתתפים בתכנית. התזמורת ומערך הלמידה מופעלים ע"י מורים מהקונסרבטוריון.
חינוך על יסודי-
- 'מגשימים' – הכשרת תלמידים מצטיינים לעתודת הסייבר בישראל, מספר התלמידים באשקלון גדל באופן משמעותי. התכנית פועלת בכל המקיפים באשקלון.
- 'קדם עתידים' – תכנית זו פועלת בכל בתי-הספר העל יסודיים בעיר אשקלון. קיימת צמיחה במספר התלמידים המשתתפים בתוכנית. מטרת התוכנית הינה שילוב והכנת התלמידים ללימודים אקדמאים
- כיתות חאלו"ם – בחטיבות הבניים בעיר יוכפלו מחנכי הכיתות בהדרגה עד למצב עירוני שבו לכל כיתת אם יהיו שני מחנכים שיאפשרו יותר תשומת לב ויחס אישי לילדים.
- כלכלה על קצה המזלג – תלמידי כיתות יא יזכו לקבל השנה קורס בהכשרה פיננסית בשיתוף האקדמיה מתוך הבנה שרבים מהם כבר עושים את צעדיהם הראשונים בעבודה קנית אופנוע טלפונים וכו' וכבר בתחילת דרכם חשוב לתת להם את הכלים המקצועיים הנדרשים כדי להבין ולכלכל את צעדיהם בצורה נכונה
- קרן טראמפ – קרן טראמפ הינה קרן פילנטרופית העוסקת בהגדלת מספרי התלמידים הלומדים בקבוצות מצוינות בחטיבות הביניים. השנה העיר חתמה עם קרן זו על הסכם לתוכנית עבודה לשלוש השנים הקרובות מתוך הבנה שככל שיותר תלמידים ילמדו בחטיבת הביניים בהקבצות הגבוהות יותר מהם יזכו להצטרף למסלולי היוקרה בכיתות הגבוהות.
- מרכז למידה עירוני – מניעת נשירה סמויה בבתי ספר מקיפים ע"י צמצום פערים לימודיים והעצמה אישית. לתלמידי כיתות ט'- י' במקיפים בעיר. מרכז הלמידה פועל פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ במבנה קידום נוער.
- תוכנית ממר"מ – מדובר בתוכנית חדשנית ומהפכנית בתחום החינוך שתפעל השנה בשלושה תיכונים. התלמידים יעברו מידי שנה מבחנים חיצוניים בתחומי התקשרות והחומרה ויקבלו לאחר המבחנים תעודות הסמכה. התוכנית מופעלת על ידי חברת "לידסאפ".
- תוכנית קדם ניצנים – תוכנית מערכתית בשילוב חיל התקשוב שמטרתה להכין את תלמידי העיר לקראת מבחני 'מגשימים' תוכנית שתאפשר לתלמידי העיר להתקבל למסלול ביחידות הטכנולוגיות.
- תוכנית queen b– תוכנית מערכית העוסקת בקידום בנות ללימודי מחשבים וסייבר ושילובן במערך הטכנולוגי מתוך הבנה שחובתנו להעלות את אחוז הבנות שמשרתות ביחידות מיוחדות ולומדות מקצועות ראליים
- הנתיב הדיגיטלי – תלמידי העיר ילמדו מקצוע אחד דרך קורסים היברידיים אשר נכתבו על ידי מפקחי משרד החינוך ויאפשרו לתלמידים ללמוד באופן עצמאי ויצירתי ולפתח את המיומנות האישיות שלהם במקביל ללימוד החומר לקראת מבחני הבגרות.
- עתודת ניהול "רקיע" – בעיר נפתחה קבוצת עתודה ניהולית שמטרתה להבנות שדרת ניהול עירונית מתוך ההבנה שמורים רבים בעיר הינם בעלי פוטנציאל לתפקידי ניהול משמעותיים והם רק זקוקים להכוונה נכונה שתעודד אותם להתקדם לרמה גבוהה יותר של מנהיגות הן כמנהלים והן כרכזי שכבה. בתוכנית השתתפו 25 מורים מכל שדרת החינוך בעיר.
- חשיפה לאוניברסיטה – תלמידי העיר יחשפו ללימודים אקדמאים בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון ומרכז חוסידמן
- תוכנית גשרים – תוכנית בשיתוף יחידת 8200 המכשירה את תלמידי חטיבות הבניים ללימודי שפת מחשב וחשיפה לתכנות ובניית אתרים
תוכניות בחינוך המיוחד:
- גני חנ"מ – נפתחו ארבעה גני חינוך מיוחד לטובת ילדי העיר ועמותות נוספות החלו את פעילותיהן בגני התקשורת.
- חדרי ספח –לטובת העמותות נבנו בכל גני החינוך המיוחד חדרי ספח טיפוליים .
- בנוסף ישולבו תלמידים מיוחדים בעלי מוגבלות בגנים רגילים עם סיוע של הרשות ומשרד החינוך.
- שבוע החינוך המאוחד – מתקיים מידי שנה וכולל פעילויות בכל מוסדות החינוך בעיר ומטרתו לאפשר חשיפה ומודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. בנוסף, שילוב ילדי ASD במסגרות הרגילות.
- תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות – תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות, בבית ספר דרורים וכן בכתות חנ"מ בחטיבות העליונות .
- בבתי הספר הרגילים, יסודי ועל יסודי, הרגילים נפתחו כיתות תקשורת וכיתות ליקויי למידה לשם מתן מענה בעיר לטובת ילדי החינוך המיוחד.
- גדולים במדים – תלמידי החינוך המיוחד מבית ספר מעיין שרה ואיתן משתתפים בפרויקט גדולים במדים. במסגרת הפרויקט מתנדבים בבסיסי צה"ל.
- מגמה לעתיד – גם בשנה"ל תשפ"ד ממשיכים לפתח את תוכנית מגמה לעתיד לטובת תלמידי יג' – יד'.